Skip to main content
تازه‌ترین خبرها
تصویر بندانگشتی

سینماگران: رهبران حکومت از نقش سینما در فرهنگ‌سازی بی‌خبر اند

سینماگران باور دارند که رهبران حکومت، در هژده سال گذشته از قدرت تأثیرگذاری سینما در فرهنگ‌سازی و تغییر افکار مردم بی خبر بوده‌اند.

شماری از این سینماگران که امروز در یکی از نشست‌های ششمین دور جشنواره بین‌الملی فلم زنان هرات درکابل حضور داشتند، گفتند که حکومت با این فکر که تمام مشکلات سیاسی پشت میز گفت‌وگوها حل شدنی استند اشتباه می‌کند.

به باور این سینماگران، رهبران حکومت‌ها همواره غرق مسایل سیاسی بوده‌اند و هیچ برنامۀ بنیادی برای فرهنگ‌سازی از طریق سینما و هنر نداشته‌اند.

معصومه ابراهیمی، یکی از فلم‌سازان در این نشست گفت: «در دولت افغانستان، در بدنۀ حکومت هیچ بخش اساسی برای پرداختن به هنر و تغییر افکار مردم و فرهنگ‌سازی از طریق فلم و سینما وجود ندارد. در کشور ایران سینما دو بخش دارد: بخش دولتی و بخش خصوصی دارد. بخش دولتی موظف است که در راستانی هدف‌ها و پلان‌ها استراتژی‌های دولت عمل‌کرد داشته باشد و با هدف بلند مدت فلم می‌سازد تا افکار مردم و روان مردم را در راستانی خاص دولت قرار بدهد. آیا دولت افغانستان آمده فلمی بسازد که قربانی‌های طالب را به تصویر بکشد.»

نرگس آبیار، فلم‌ساز ایرانی نیز بیان داشت: «در دل داستان‌ها، رمان‌ها و فلم‌ها ما می‌توانیم به آن بپردازیم که عدم تحمل همدیگر، عدم نفهمیدن صدای همدیگر ممکن است منجر به خشونت و جنگ شود و این جنگ ممکن است پیامدهای داشته باشد که زیرساخت‌های یک جامعه را نابود بکند و از بین ببرد.»

ششمین دور جشنوارۀ بین‌المللی فلم زنان هرات که برای چهار روز است، روز دوشنبه در کابل آغاز شد.

نمایش فلم‌‎های این جشنواره از روز گذشته در چهار سینما و تالار در کابل و همزمان در ولایت‌های بامیان، جلال‌آباد و هرات آغاز شدند و قرار است فردا نیز ادامه داشته باشد.

مستند «رهگذر نیمه شب» از حسن فاضلی دربارۀه مهاجرت، نامزد رقابت جهانی مستندهای داستانی این جشنواره است.

حسن فاضلی در این مستند رویدادهای مهاجرت همسر و دو کودک دخترش را به تصویر کشیده‌است.

هفتاد و سه فلم انتخاب شده برای ششمین دور جشنواره بین‌المللی فلم زنان هرات موضوع‌های مرتبط به زنان را در هفتاد کشور به بررسی می‌گیرند و نشان می‌دهند که زنان برای داشتن آزادی، حقوق و برابری هر روز چگونه مبارزه می‌کنند.

مریم کاکر،استاد دانشگاه بیان داشت: «اگر زنان افغان بیایند و این فلم‌ها را ببیند می‌توانند به این پی ببرند که تنها آنان نیستند که در جامعه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند بل سراسر دنیا و در کشورهای توسعه یافته نیز زنانی استند که با همین مشکلات زنان رو به رو استند و به ساده‌گی می‌توانند زنان کشور با آنان هم‌ذات پنداری کنند.»

جشنوارۀ بین‌المللی فلم زنان هرات یگانۀ جشنوارۀ مرتبط به زنان در منطقه گفته می‌شود. این جشنواره در ششمین دوره‌‎اش، بیش از سه هزار فلم از فلم‌سازان یک صدو بیست و دو کشور دریافت کرده بود.

سینماگران: رهبران حکومت از نقش سینما در فرهنگ‌سازی بی‌خبر اند

به باور این سینماگران، رهبران حکومت‌ها همواره غرق مسایل سیاسی بوده‌اند و هیچ برنامۀ بنیادی برای فرهنگ‌سازی از طریق سینما و هنر نداشته‌اند.

تصویر بندانگشتی

سینماگران باور دارند که رهبران حکومت، در هژده سال گذشته از قدرت تأثیرگذاری سینما در فرهنگ‌سازی و تغییر افکار مردم بی خبر بوده‌اند.

شماری از این سینماگران که امروز در یکی از نشست‌های ششمین دور جشنواره بین‌الملی فلم زنان هرات درکابل حضور داشتند، گفتند که حکومت با این فکر که تمام مشکلات سیاسی پشت میز گفت‌وگوها حل شدنی استند اشتباه می‌کند.

به باور این سینماگران، رهبران حکومت‌ها همواره غرق مسایل سیاسی بوده‌اند و هیچ برنامۀ بنیادی برای فرهنگ‌سازی از طریق سینما و هنر نداشته‌اند.

معصومه ابراهیمی، یکی از فلم‌سازان در این نشست گفت: «در دولت افغانستان، در بدنۀ حکومت هیچ بخش اساسی برای پرداختن به هنر و تغییر افکار مردم و فرهنگ‌سازی از طریق فلم و سینما وجود ندارد. در کشور ایران سینما دو بخش دارد: بخش دولتی و بخش خصوصی دارد. بخش دولتی موظف است که در راستانی هدف‌ها و پلان‌ها استراتژی‌های دولت عمل‌کرد داشته باشد و با هدف بلند مدت فلم می‌سازد تا افکار مردم و روان مردم را در راستانی خاص دولت قرار بدهد. آیا دولت افغانستان آمده فلمی بسازد که قربانی‌های طالب را به تصویر بکشد.»

نرگس آبیار، فلم‌ساز ایرانی نیز بیان داشت: «در دل داستان‌ها، رمان‌ها و فلم‌ها ما می‌توانیم به آن بپردازیم که عدم تحمل همدیگر، عدم نفهمیدن صدای همدیگر ممکن است منجر به خشونت و جنگ شود و این جنگ ممکن است پیامدهای داشته باشد که زیرساخت‌های یک جامعه را نابود بکند و از بین ببرد.»

ششمین دور جشنوارۀ بین‌المللی فلم زنان هرات که برای چهار روز است، روز دوشنبه در کابل آغاز شد.

نمایش فلم‌‎های این جشنواره از روز گذشته در چهار سینما و تالار در کابل و همزمان در ولایت‌های بامیان، جلال‌آباد و هرات آغاز شدند و قرار است فردا نیز ادامه داشته باشد.

مستند «رهگذر نیمه شب» از حسن فاضلی دربارۀه مهاجرت، نامزد رقابت جهانی مستندهای داستانی این جشنواره است.

حسن فاضلی در این مستند رویدادهای مهاجرت همسر و دو کودک دخترش را به تصویر کشیده‌است.

هفتاد و سه فلم انتخاب شده برای ششمین دور جشنواره بین‌المللی فلم زنان هرات موضوع‌های مرتبط به زنان را در هفتاد کشور به بررسی می‌گیرند و نشان می‌دهند که زنان برای داشتن آزادی، حقوق و برابری هر روز چگونه مبارزه می‌کنند.

مریم کاکر،استاد دانشگاه بیان داشت: «اگر زنان افغان بیایند و این فلم‌ها را ببیند می‌توانند به این پی ببرند که تنها آنان نیستند که در جامعه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند بل سراسر دنیا و در کشورهای توسعه یافته نیز زنانی استند که با همین مشکلات زنان رو به رو استند و به ساده‌گی می‌توانند زنان کشور با آنان هم‌ذات پنداری کنند.»

جشنوارۀ بین‌المللی فلم زنان هرات یگانۀ جشنوارۀ مرتبط به زنان در منطقه گفته می‌شود. این جشنواره در ششمین دوره‌‎اش، بیش از سه هزار فلم از فلم‌سازان یک صدو بیست و دو کشور دریافت کرده بود.

هم‌رسانی کنید

دیدگاه تان در این باره